Czym się różni hol giętki od sztywnego?

Nawet najlepszym kierowcom może przydarzyć się nagła awaria, która unieruchamia pojazd. W takich nieprzewidzianych sytuacjach należy podjąć szybką decyzję i przeprowadzić bezpieczne holowanie. Jak powinno ono wyglądać w świetle przepisów prawa? Czym się różni hol giętki od sztywnego? W naszym artykule przedstawiamy najważniejsze różnice między tymi metodami holowania.

Jakie są różnice między holem giętkim a sztywnym?

Holem sztywnym nazywamy połączenie między pojazdami, które charakteryzuje się dużą stabilnością, pewnością i trwałością. Dobrym przykładem tego rozwiązania jest stalowa linka – wykonana z wytrzymałego metalu – zapewniająca bezpieczeństwo przy połączeniu dwóch samochodów. Warto pamiętać, że holowanie samochodu za pomocą takiej linki musi odbywać się przy utrzymaniu odpowiedniej odległości – zazwyczaj od 1,8 do 3 metrów.

Z kolei hol giętki to elastyczne połączenie, najczęściej w formie łatwo dostępnej taśmy, którą można nabyć w atrakcyjnej cenie na stacjach paliw czy w sklepach motoryzacyjnych. Przy tego rodzaju połączeniu należy zachować szczególną ostrożność podczas wykonywania manewrów – hol giętki bardzo jest wrażliwy na wszelkie szarpnięcia i gwałtowne ruchy pojazdu. Należy zachować pełną koncentrację na trasie – chwila rozkojarzenia może spowodować zerwanie połączenia lub uszkodzenie ucha holowniczego.

Holowanie w świetle polskiego prawa

 Zgodnie z obowiązującymi przepisami autoholowanie może zostać przeprowadzone przy użyciu zarówno holu giętkiego, jak i holu sztywnego. Niezależnie od wybranej metody należy poruszać się z zachowaniem właściwej prędkości, która wynosi 60 km/h poza terenem zabudowanym i 30 km/h w terenie zabudowanym. Auto holowane musi być oznaczone trójkątem ostrzegawczym (z tyłu po lewej stronie). Przy niesprzyjających warunkach atmosferycznych należy włączyć światła pozycyjne.